Friday, March 4, 2011

MUSAFIR

SALAM..
 hahahaha lama sudah aku tak update blog ni.. bersawang la.. sarang tetangkut la.. tau tetangkut..? alah yg buat sarang pakai tanah tu.. pantang ade lubang je mula la dia angkut tanah nak buat sarang..tp entry aku kali ni bukan pasal tetangkut tu.. 
okey 3 minggu berturut turut ni aku g awal untuk ke upsi setelah kena marah pasal asyik masuk klas lambat, jd aku mula bermusafir sebelum solat jumaat, sebelum pukul 12 aku akan bergerak dgn jentera jiwa kelajuan aku yg sgt setia memberi khidmat.. kadang2 tumpang kawan aku jer hahahahaha
oke.. so solat jumaat aku adelah dlam perjalananan ke upsi itu... minggu pertama aku bersolat di masjid GEDANGSA, minggu kedua aku bersolat di Belia Dua, dan minggu ini aku bersolat di ... (lupa nama) hahaha alah yg adew kem PLKN tu.. sebelum selisik.. so disetiap masjid ni tak lupa aku berdoa untuk ibubapa ku, adik beradik ku, kawan2 aku yg baik, serta semua saudara seagama ku, semoga hidup kita dipermudahkan.. kan doa org bermusafir tu makbul..Insha Allah.. sekarang ni aku nak cerita pasal masjid2 yg aku yg aku menumpang bersolat ini...
 Masjid gedangsa...
rata2 penduduk disini adelah peneroka felda.. dr pelbagai peringkat umur.. tp yg aku sedih.. wlw dah azan, wlw khatib dah mula membaca khutbah mereka masih duduk berkumpul2 dan besembang sesama mereka.. bukan budak2 sekolah yg masih belum matang fikiran... tapi pakcik2 yg sudah terlalu tua pada anggapan aku untuk tidak tahu adab2 berada dirumah Allah.. tidak tahukan mereka sekira mereka tidak hormat akan seruan azan Allah akan mengkelukan lidah mereka untuk mengucap syahadah ketika berhadapan sakaratul maut nanti... nauzubillah... semoga Allah melimpahkan hidayah kepada mereka.
selain tu pulak atitud mereka sungguh mengjutkan aku.. tersentap aku seketika bila seorang remaja hanya mencampakkan sahaja bekas tabung derma ke maamum sebelahnya yg duduk agak jauh.. org tua pulak tu... hmm adik apa lah salahnya berbudi bahasa dan bersopan bangun sedikit untuk menolak bekas tabung tu.. hmmmmmm 


MASJID PLKN
hari ni aku solat kat masjid ni.. agak kurang maamumnya.. hanya diramaikan oleh pelatih PLKN dr kem sebelah masjid tu.. nak kata penduduk tak ramai area felda juga... mungkin mereka penat selepas berkebun seblah paginya... harap di makmurkanlah masjid yg sungguh besar itu.


MASJID BELIA DUA
masjis kg yg masih kekal reka bentuk asalnya, rasa seronok sekali solat kat masjid ni, mungkin berkat ikhlas sumbangan wakaf dr org2 kg yg terdahulu yg disumbangkan dgn hati yg tulus ikhlas dan sumber yg benar2 halal.. bukan untuk bermegah2 macam sekarang ni.. MACAMLAH DUIT DIA SENDIRI YG DIA KELUARKAN.... yg best kat sini ade seorang imam berjiwa muda yg naik motosikal scrembler pegi masjid.. respek habis.. lom sempat lagi berbual dgn imam tu untuk menambah ilmu.. nantilah kalau berkesempatan untuk bertemu lagi...


itulah pengalaman aku semasa bermusafir.. thun lepas aku bercita2 nak solat terawih disetiap masjid daerah aku ni.. tp pasal kena bawak mak ke masjid, maka cita2 aku tak tercapai.. harap tahun ni la.. untuk belajar dan terus belajar.. insha Allah



3 comments:

  1. aku pernah bersolat kat masjid gedangsa n belia 2 tu. masjid belia 2 tu memang rasa tenang n aman

    ReplyDelete
  2. yer.. dgn keliling sawit.. tula.. kalau berkat.. kita yg xde kena mengena pun boleh rasa

    ReplyDelete
  3. akak panggil binatang tu akut-akut...bagus adik2 akak ni walaupun jiwa kelajuan la senza tp ttp tak lupa tanggujawap

    ReplyDelete